Leerkrachten – Voor Wie

 

 

 

Voor wie?

 

Ben jij een leerkracht?
En heb je een 'moeilijke' klas of zitten er ‘lastige’ kinderen in je klas?
Dan heb je vast al heel wat ondernomen om je klas in de hand te houden.
De zachte aanpak, de strenge aanpak, beloningssystemen, kringgesprekken…
En dit alles met weinig tot geen resultaat...
Hoe ik dat weet?
Ik ben zelf leerkracht en heb dit ook allemaal uitgeprobeerd.
Zonder blijvend resultaat...

Tijdens mijn opleiding tot B-one-coach leerde ik hoe kinderen ons dingen tonen. Hoe zij iets wat binnen ons leeft, kunnen oppikken en spiegelen. Ja, ook de kinderen van jouw klas doen dit!

Waarom ze dit doen? Jij bent voor hen een VOORBEELD. Maar wanneer jij nog onverwerkte emoties, problemen, lastige dingen in je systeem hebt, krijgen de kinderen een voorbeeld van hoe het niet moet. Jij wil hen toch niet voorleven hoe ze alle moeilijke dingen moeten onderdrukken en wegstoppen? Ook de kinderen van jouw klas willen niet dat je dit doet. Ze willen een gelukkige leerkracht die hen komt leren hoe zij in het leven kunnen staan.

Hoe het bij mij ging? Ik was me ook niet bewust van al mijn onderdrukte en opgepotte ‘lasten’. Maar de kinderen toonden het mij.
Totdat ik leerde hoe ik in mijn KRACHT kon gaan staan.
In plaats van het gedrag van de kinderen te veranderen, veranderde ik iets fundamenteels in mezelf. Daardoor veranderde ook de sfeer in de klas en kreeg ik zelfs de ‘moeilijke’ leerlingen mee…